7 najčastejších chýb pri trénovaní a ako sa im vyhnúť

22.05.2022

Dnes sa pozrieme na najčastejšie chyby, ktoré tréneri či lektori robia pri svojej práci. Na to, aby sme sa zlepšovali vo svojej (nielen trénerskej) práci, je dôležitá sebareflexia a zmysel pre zhodnotenie nášho výkonu, schopnosť prijať kritiku a chuť na sebe pracovať. Berte preto nasledujúce body ako motiváciu zlepšovať sa v umení učiť, lebo ako povedal škótsky filozof a historik Thomas Carlyle: "Nenechajte sa zahanbiť svojimi chybami. Nič nás nemôže naučiť viac ako ich pochopenie. Sú jedným z najlepších spôsobov sebavzdelávania."

1. Neujasniť si na začiatku cieľ tréningu

Predtým ako sa pustíte do spolupráce s klientom (či už priamym účastníkom tréningu alebo zadávateľom tréningu) si vždy ujasnite, čo je cieľom daného tréningu, aký je jeho dôvod a s akou vedomosťou/skúsenosťou majú účastníci z tohto tréningu odchádzať.

2. Používať odborné výrazy, ktorým účastníci tréningu nerozumejú

Keď začínate daný tréning pripravovať z obsahovej časti, je dobré zistiť, na akej úrovni sa účastníci momentálne nachádzajú (začiatočníci, pokročilí, atď.). Ak túto informáciu nemáte zistenú vopred, opýtajte sa ich priamo na začiatku tréningu. Na základe toho budete vedieť aký level odborných výrazov môžete používať, a či je potrebné ich dovysvetliť.

3. Priebežne otázkami nezisťovať, či chápu danú problematiku

S týmto bodom som sa často stretávala ako účastník/pozorovateľ iných tréningov. Tréner začal vysvetľovať, držal sa svojej štruktúry, ale akosi pozabudol, pre koho ten tréning vlastne robí. Začleňte preto do svojho prejavu pravidelné pauzy na otázky, nechajte účastníkov tréningu parafrázovať, čo sa práve naučili a vlastnými slovami povedať, ako danú tému pochopili. Pokiaľ zistíte, že nepochopili určité informácie, vrátťe sa k nim a uistite sa, že sú im jasné predtým ako sa posuniete k ďalšej téme.

4. Aktívne nezapájať účastníka tréningu do vzdelávacieho procesu

Váš tréning by nemal byť "one (wo)man show" a jeho účastník by nemal dve hodiny vkuse počúvať váš prejav. Tréning by mal byť o spolupráci, výmene informácií a skúseností, o "trénovaní sa" v danej oblasti. Nezabúdajte svojich účastníkov aktívne zapájať do diskusií, hier, cvičení, dať im priestor na otázky aj vyjadrenie ich vlastných zážitkov a postrehov.

5. Nemať preverené všetky informácie, materiály a pomôcky, ktoré sa počas tréningu používajú

Ak chcete pôsobiť profesionálne a dôveryhodne, všetko, čo budete počas vášho tréningu používať, by ste mali mať osvojené. Vyhnite sa chybám v prezentácii alebo materiáloch, zastaraných údajov, či nefunkčnej technike a pomôckam. Všetko si vopred vyskúšajte a skontrolujte, aby ste prípadným nepríjemným prekvapením neznížili úroveň vášho tréningu.

6. Sústrediť pozornosť na seba namiesto účastníkov tréningu

Počas trénovania je dobré zdieľať vaše skúsenosti a vedomosti a na začiatku sa predstaviť, aby vaši klienti vedeli, s kým majú dočinenia. Vyhnite sa však tomu, že budete celý čas hovoriť len o sebe. Pozornosť vždy sústreďte na účastníkov tréningu, na ich potreby, otázky, myšlienky a prejav.

7. Pôsobiť nepríjemne, odmerane, nenadviazať aspoň čiastočný neformálny kontakt

Úspech vášho tréningu spočíva nielen vo vašej odbornosti, ale (predovšetkým) aj v ľudskosti a spôsobe, akým budete na účastníkov tréningu pôsobiť. Predtým ako zahájite formálnu časť vášho tréningu, skúste ich neformálne osloviť, opýtať sa ako sa majú, aký mali víkend, čo pekné dnes zažili, alebo na čo sa najviac tešia. Držte sa hesla: "Connect before Content".

Krátke cvičenie:

Ktoré z týchto chýb zvyknete počas trénovania robiť a ako sa im môžete do budúcna vyhnuť?

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky