Nároční účastníci tréningu a ako s nimi pracovať

16.06.2022

Pri trénovaní či školení sa stretávame s rôznymi typmi klientov, ktorí môžu chtiac či nechtiac svojim správaním narúšať priebeh vášho tréningu a znižovať tak jeho hodnotu nielen sebe ale aj ostatným účastníkom. S ktorými typmi sa stretávame najčastejšie a ako s nimi pracovať?



  1. Tichý - pri tichom, mlčanlivom klientovi nedostávame dostatočnú spätnú väzbu, nevieme, či je za "tichosťou" skrytý nezáujem, hanblivosť, či zlá skúsenosť. Čo s tým? Vhodné je navodenie príjemnej, bezpečnej atmosféry, nabádanie formou otázok. Účastníka môžete poprosiť, aby svoje myšlienky a otázky najprv napísal resp. inak graficky zobrazil a až potom ústne zdieľal, prípadne ho zapojte do diskusie alebo cvičení v dvojici. Pri nude a únave zapojte do tréningu energizer aktivitu, hry, prípadne prestávku. Skúste sa klientovi cez prestávku prihovoriť, aby ste zistili zdroj tichosti a navrhnúť pre neho vhodnejšiu formu zapojenia sa do vzdelávania.
  2. Vyrušujúci - ak máte v skupine jedného alebo dokonca viacerých klientov, ktorí vyrušujú, rozprávajú sa medzi sebou, či dokonca v nevhodnej miere vstupujú do vášho výkladu, je dôležité zabrániť tomu, aby neznížili kvalitu vášho tréningu a nepreberali priestor iným klientom. Určite poznáte typy ľudí, ktorí sa ku všetkému vyjadrujú a strhávajú na seba pozornosť. Čo s tým? Takýchto klientov je v prvom rade dôležité pochváliť, pokiaľ sa vyjadrujú k téme, alebo sa pýtajú otázky a oceniť ich aktívnu účasť. Následne môžete verbalizovať, že chcete dať priestor všetkých účastníkom. Okrem toho ich môžete poveriť nejakou dôležitou úlohou, napr. v rámci diskusie a cvičení.
  3. Meškajúci - pri dlhodobých alebo pravidelných tréningoch si môžete všimnúť, že niektorí klienti pravidelne meškajú, či už na začiatku tréningu alebo po návrate z prestávky. Takéto správanie môže negatívne ovplyvniť priebeh vášho tréningu a narúšať jeho dynamiku a atmosféru. Čo s tým? Klienta môžete poprosiť, aby strážil čas prestávok, prípadne ho poveriť inou úlohou, ktorou tréning bude začínať. V niektorých prípadoch, zvlášť ak je možné, aby sa klient pripojil k tréningu aj neskôr, je v poriadku meškanie nekomentovať a rešpektovať čas, ktorý na ňom chce klient stráviť.

  4. Čmárač/"Scrollovač" - niektorí účastníci tréningov zvyknú zamerať svoju pozornosť na svoj mobil prípadne viac vizuálne typy sa venujú čmáraniu a kresleniu do svojich poznámok. Čo s tým? Aby ste presmerovali ich pozornosť naspäť k téme, môžete ich požiadať, aby vám pomohli robiť poznámky či zbierať vstupy od ostatných účastníkov, buď fyzicky na tabuľu/flipchart alebo v online zdieľanom dokumente.
  5. Nepriateľský- pokiaľ máte pred sebou skupinu ľudí, ktorí sa k sebe správajú nepriateľsky, hádajú sa či osočujú, skúste ich rozdeliť do menších tímov, prípadne im zadať individuálne úlohy. Pri dlhodobej nepriaznivej atmosfére je dôležité tieto skutočnosti adresovať - či už priamo účastníkom tréningu, alebo jeho zadávateľovi.


Čo ďalšie vám pomôže? Nastavte si pravidlá.

Na začiatku tréningu je vhodné si určiť očakávania a spoločné pravidlá, aby tieto očakávania boli naplnené.

Pravidlá samozrejme tvorte s prihliadnutím na typ klienta, váš vzťah a spoluprácu, veľkosť skupiny, tému a cieľ tréningu.

Zdieľajte ich vopred a uistite sa, že im všetci porozumeli a súhlasia.

Užitočné môže byť zadefinovať si pravidlá ohľadom prestávky, používania mobilných telefónov a počítačov, diskusie, pýtania sa otázok, atď. V online priestore sa môžete navyše dohodnúť na používaní/nepoužívaní kamery či mikrofónu. Ak si to vyžaduje váš typ tréningu, nezabudnite na bezpečnostné pravidlá.

Cvičenie na záver:

Na vašom najbližšom tréningu si všimnite, aké typy náročných účastníkov sú jeho súčasťou. Na zvýšenie ich angažovanosti, vyskúšajte metódy spomenuté vyššie. Čo sa vám najviac osvedčilo?

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky