Nároční účastníci tréningu a ako s nimi pracovať

Pri trénovaní či školení sa stretávame s rôznymi typmi klientov, ktorí môžu chtiac či nechtiac svojim správaním narúšať priebeh vášho tréningu a znižovať tak jeho hodnotu nielen sebe ale aj ostatným účastníkom. S ktorými typmi sa stretávame najčastejšie a ako s nimi pracovať?
- Tichý - pri tichom, mlčanlivom klientovi nedostávame dostatočnú spätnú väzbu, nevieme, či je za "tichosťou" skrytý nezáujem, hanblivosť, či zlá skúsenosť. Čo s tým? Vhodné je navodenie príjemnej, bezpečnej atmosféry, nabádanie formou otázok. Účastníka môžete poprosiť, aby svoje myšlienky a otázky najprv napísal resp. inak graficky zobrazil a až potom ústne zdieľal, prípadne ho zapojte do diskusie alebo cvičení v dvojici. Pri nude a únave zapojte do tréningu energizer aktivitu, hry, prípadne prestávku. Skúste sa klientovi cez prestávku prihovoriť, aby ste zistili zdroj tichosti a navrhnúť pre neho vhodnejšiu formu zapojenia sa do vzdelávania.
- Vyrušujúci - ak máte v skupine jedného alebo dokonca viacerých klientov, ktorí vyrušujú, rozprávajú sa medzi sebou, či dokonca v nevhodnej miere vstupujú do vášho výkladu, je dôležité zabrániť tomu, aby neznížili kvalitu vášho tréningu a nepreberali priestor iným klientom. Určite poznáte typy ľudí, ktorí sa ku všetkému vyjadrujú a strhávajú na seba pozornosť. Čo s tým? Takýchto klientov je v prvom rade dôležité pochváliť, pokiaľ sa vyjadrujú k téme, alebo sa pýtajú otázky a oceniť ich aktívnu účasť. Následne môžete verbalizovať, že chcete dať priestor všetkých účastníkom. Okrem toho ich môžete poveriť nejakou dôležitou úlohou, napr. v rámci diskusie a cvičení.
Meškajúci - pri dlhodobých alebo pravidelných tréningoch si môžete všimnúť, že niektorí klienti pravidelne meškajú, či už na začiatku tréningu alebo po návrate z prestávky. Takéto správanie môže negatívne ovplyvniť priebeh vášho tréningu a narúšať jeho dynamiku a atmosféru. Čo s tým? Klienta môžete poprosiť, aby strážil čas prestávok, prípadne ho poveriť inou úlohou, ktorou tréning bude začínať. V niektorých prípadoch, zvlášť ak je možné, aby sa klient pripojil k tréningu aj neskôr, je v poriadku meškanie nekomentovať a rešpektovať čas, ktorý na ňom chce klient stráviť.
- Čmárač/"Scrollovač" - niektorí účastníci tréningov zvyknú zamerať svoju pozornosť na svoj mobil prípadne viac vizuálne typy sa venujú čmáraniu a kresleniu do svojich poznámok. Čo s tým? Aby ste presmerovali ich pozornosť naspäť k téme, môžete ich požiadať, aby vám pomohli robiť poznámky či zbierať vstupy od ostatných účastníkov, buď fyzicky na tabuľu/flipchart alebo v online zdieľanom dokumente.
- Nepriateľský- pokiaľ máte pred sebou skupinu ľudí, ktorí sa k sebe správajú nepriateľsky, hádajú sa či osočujú, skúste ich rozdeliť do menších tímov, prípadne im zadať individuálne úlohy. Pri dlhodobej nepriaznivej atmosfére je dôležité tieto skutočnosti adresovať - či už priamo účastníkom tréningu, alebo jeho zadávateľovi.
Čo ďalšie vám pomôže? Nastavte si pravidlá.
Na začiatku tréningu je vhodné si určiť očakávania a spoločné pravidlá, aby tieto očakávania boli naplnené.
Pravidlá samozrejme tvorte s prihliadnutím na typ klienta, váš vzťah a spoluprácu, veľkosť skupiny, tému a cieľ tréningu.
Zdieľajte ich vopred a uistite sa, že im všetci porozumeli a súhlasia.
Užitočné môže byť zadefinovať si pravidlá ohľadom prestávky, používania mobilných telefónov a počítačov, diskusie, pýtania sa otázok, atď. V online priestore sa môžete navyše dohodnúť na používaní/nepoužívaní kamery či mikrofónu. Ak si to vyžaduje váš typ tréningu, nezabudnite na bezpečnostné pravidlá.
Cvičenie na záver:
Na vašom najbližšom tréningu si všimnite, aké typy náročných účastníkov sú jeho súčasťou. Na zvýšenie ich angažovanosti, vyskúšajte metódy spomenuté vyššie. Čo sa vám najviac osvedčilo?