Vzdelávanie dospelých a detí – rozdiely a podobnosti
Vek a vyspelosť účastníkov vášho tréningu do veľkej miery ovplyvňuje, aké učebné metódy zvolíte a ako s nimi budete komunikovať. Poďme sa teda pozrieť na to, ako rozdielne sa učia deti a dospelí a v čom je ich vzdelávanie podobné.

Vzdelávanie dospelých
Keď sa dospelí ľudia prihlásia do vášho kurzu, robia tak z vlastnej vôle. Väčšinou si chcú zlepšiť kvalifikáciu alebo nájsť lepšiu prácu, skrátka majú cieľ a vnútornú motiváciu učiť sa.
To je pre vás ako trénera kľúčové, nemusíte venovať veľkú pozornosť stimulovaniu ich pozornosti. Oproti deťom sa dokážu dlhšie sústrediť, preto nie je potrebné často meniť jednotlivé aktivity a cvičenia.
Dospelí ľudia majú množstvo vlastných životných skúseností, občas sa preto ťažšie adaptujú na zmenu resp. odnaúčajú to "staré". Skúste ich podporiť v zdieľaní týchto skúseností formou skupinových diskusií alebo rozhovorov v dvojiciach a prispôsobte danú tému ich potrebách a zážitkom.
Pri vzdelávaní dospelých sa takisto stretávame s ich nervozitou až úzkosťou, perfekcionizmom a potrebou uspieť. Nezabúdajte preto oceniť a pochváliť účastníkov tréningu za dobre odvedenú prácu, zodpovedanú otázku alebo odvahu opýtať sa na nejasnosti. Na začiatku tréningu pripomeňte, čo je jeho cieľom a s čím by jeho účastníci mali odchádzať. Dajte im priestor vyjadriť ich vlastné ciele a očakávania.

Vzdelávanie detí
Na rozdiel od dospelých ľudí, deti sa väčšinou nerozhodujú samé o tom, aký kurz alebo tréning absolvujú, a teda im primárne chýba vnútorná motivácia. Neprichádzajú k vám s cieľom niečo sa naučiť a dosiahnuť, práve naopak. Vašou úlohou bude teda používať metódy učenia, ktoré ich zabavia, nadchnú a vzbudia záujem o danú tému.
Keďže sa nedokážu dlho sústrediť na jednu aktivitu, je potrebné striedať viaceré hry a cvičenia, ktoré budú pre nich zábavné, a pri ktorých sa môžu pohybovať. Je vhodné využívať pantomímu, spievať, tancovať aj nacvičovať scénky či divadlo. Deti počas vzdelávania takisto dobre reagujú na počúvanie príbehov a rozprávok, môžete ich podporiť tým, že budú príbehy tvoriť spolu s vami. Všetky materiály a predmety, ktoré budete pri ich učení používať by mali byť primerané ich veku a tématicky relevantné.
Nezabudnite deti oceniť a chváliť, v prípade potreby si vytvorte zoznam pravidiel, ktoré budete spoločne dodržiavať a vymyslite si pre nich odmeňovací systém (pečiatky, odznaky, atď.). Buďte naplno prítomní vo všetkých aktivitách, deti vás budú považovať za svoj vzor.